logo-ciobotaru

Spital de stat, București (va fi precizat în discuțiile directe)

Secția Neurochirurgie

Înainte să ajungeți:

Bagajul trebuie să fie direct proporțional cu durata sejurului în spital.
Astfel, pentru un consult simplu, sunt necesare următoarele:

  1. Carte de identitate/buletin/pașaport (obligatoriu)
  2. Card de sănătate (în cele mai multe situații obligatoriu)
  3. Dosar medical complet (extrem de util, aproape obligatoriu).
  4. Bilet de trimitere (unde situația o impune)
    Pentru internare însă, pe lângă cele amintite mai sus (toate devenind obligatorii în cazul internării), sunt necesare următoarele:
  5. Haine confortabile cu deschidere pe piept (pijamale cu nasturi/capot/bluze cu fermoar etc) – minim 2 rânduri. Nu trebuie folosite haine care se îndepărtează cu dificultate! (haine mulate, haine cu foarte mulți nasturi etc).
  6. Papuci de casă (ideal impermeabili, pentru a putea fi folosiți în baie, după duș). Papucii ideali ar trebui să aibă și o baretă peste călcâi și sub nicio formă nu ar trebui să fie de tip “flip flop” (papuci de plajă cu baretă îngustă peste picior), întrucât aceștia nu oferă suficientă stabilitate și puteți aluneca.
  7. Lenjerie intimă comodă, din bumbac
  8. Articole de igienă personală (pastă de dinți și periuță, deodorant, etc.) și igienă intimă. Vă recomand să evitați pe perioada internării parfumurile puternice și deodorantele spray. Puteți opta pentru roll-on, gel sau stick (evitând spray-urile în spații închise), scutece în cazul pacienților imobilizați la pat.
  9. Încărcător de telefon și eventual baterie externă.
  10. Cărți de citit/integrame/rebusuri sau orice alt mod de petrecere a timpului liber.
  11. Dopuri de urechi/căști/măști de somn în cazul în care nu sunteți obișnuiți cu zgomote/lumini.
  12. Mâncare/apă în cazul în care aveți preferințe personale/diete specifice și nu se pot oferi din partea spitalului.
  13. Medicamentele personale.
  14. Adeverință de salariat cu numărul de zile de concediu pe ultimele 12 luni (în caz de solicitare de concediu medical).
  15. Adeverință de asigurat (unde situația o impune).
  16. Ochelari de vedere, atât de aproape cât și de distanță. Dacă există deficiențe de vedere care vă împiedică să puteți semna o serie de documente, amintiți acest aspect medicului curant și discutați să fiți însoțit de un membru al familiei în cadrul spitalului. Este necesar să stabiliți de asemenea și o persoană care să aibă dreptul să semneze în locul dumneavoastră și să ia decizii medicale în eventualitatea în care dumneavoastră nu mai sunteți în măsura de a lua decizii.

Este extrem de important să discutați cu medicul dumneavoastră curant despre statusul coagulării – atât înainte de internare (în cazul în care vi se administrează tratament anticoagulant/antiagregant, cum ar fi: Plavix, Clopidogrel, Spirina, Aspenter, Sintrom, Eliquis, Clexane, Fraxiparina etc) cât și pe perioada internării și la externare. Prezența anumitor tratamente anticoagulante/antiagregante în zilele de dinaintea unei intervenții pot amâna intervenția cu câteva zile. De asemenea, tratamentul nu trebuie întrerupt, ci doar schimbat cu un tratament cu o durată de viață mai scurtă, conform indicațiilor medicilor curanți. Mai mult decât atât, pacienții imobilizați la pat, femeile aflate sub tratament cu anticoncepționale orale și alte categorii de pacienți pot fi predispuși formării cheagurilor de sânge. În aceste situații sunt recomandate anticoagulantele orale, însă este extrem de important să înțelegeți precis dozajul și modul de administrare. Insist încă o dată – nu stați internați și nu părăsiți spitalul fără să vă întrebați medicul curant dacă vă recomandă tratament anticoagulant/antiagregant, în ce doză, cum se administrează și pe ce perioadă! Este unul dintre puținele tratamente a căror absență vă poate pune în pericol viața!

Spitalul de stat se află la 100-200m de Gara de Nord, distanța putând fi parcursă cu ușurință pe jos chiar și de către persoanele cu dificultăți locomotorii de grad redus. Ca linii de autobuz ce ajung în zonă: 123,163,178,182,282. Metrou: magistrala M1 (linia galbenă), magistrala M4 (linia verde), stația Gara de Nord. Se pot utiliza aplicații pe telefon (ex.: Moovit) care vă ajută să găsiți cel mai rapid mijloc de transport public. Există o stație de taxi în Calea Plevnei, în fața spitalului, iar taxiurile tip Uber/Bolt etc. pot staționa perioade scurte în proximitatea spitalului.

Accesul pacienților/aparținătorilor/autovehiculelor se realizează prin punctul de control din Calea Plevnei nr. 134, București. Accesul trebuie aprobat de către personalul medical cu până la 24 de ore înainte, care are obligația de a comunica datele pacientului, aparținătorului și eventual ale autovehiculului către Punctul de Control. De asemenea, menționez că accesul se realizează strict în baza unui act de identitate.

Clădirile beneficiază de rampe pentru persoane cu dizabilități, însă în contextul spațiului redus, acestea pot fi suficient de abrupte încât să nu poată fi accesate fără ajutor suplimentar. Oricând este necesară deplasarea pe astfel de rampe se poate solicita sprijinul unui brancardier/aparținător. Insist pe această cale să nu încercați să vă deplasați pe astfel de rampe, întrucât puteți suferi traumatisme importante în cazul accidentărilor.

Accesul între etaje se realizează cu ajutorul lifturilor, majoritatea prezentând butoane embosate, atât în cifre române cât și în limbaj Braille (pentru nevăzători).

Cărucioarele – pot fi obținute la cerere la accesul în instituție.

Accesul persoanelor cu dizabilități este posibil cu autoturismul personal, cu rugămintea ca acesta să nu oprească/staționeze pe perimetrul spitalului după coborârea pacientului.

Vă rugăm să aveți cu dumneavoastră o listă completă cu alergiile de care suferiți, fie ele la medicamente sau la diverse feluri de alimente. Acestea trebuie trecute în dosarul pacientului, iar personalul medical trebuie informat în cazul rar în care se produce o eroare și vi se oferă unul dintre articolele cu potențial alergogen.

Este indicat să aveți la dumneavoastră dosarul medical complet si de asemenea, ca investigațiile să fie prezentate medicului în format electronic în toate cazurile în care acest lucru este posibil (CT-ul și RMN-ul spre exemplu să fie pe CD, întrucât formatul fizic pierde o parte semnificativă din informația electronică). De asemenea, este indicat să aveți un dosar medical personal bine organizat (bilete de internare, investigații, tratamente etc). Acesta nu va rămâne niciodată în grija medicului curant în afara internării. Verificați ca la părăsirea spitalului acesta să vă fie returnat în întregime.

Pentru aceasta, vă rugăm să contactați tot personalul implicat în internare: dacă a fost efectuată direct de către medicul curant trebuie informat acesta, iar dacă programarea a fost realizată prin serviciul de informații/registratură/programări, vă rugăm să apelați numărul în baza căruia aceasta s-a efectuat (numărul de telefon pentru programări: 031 9458).

Spitalul Universitar de Urgență Militar Central nu dispune de locuri de cazare pentru aparținătorii pacienților. În proximitatea spitalului există însă o serie de posibilități de cazare fără afiliere cu spitalul. În acest sens amintesc cazări de tip AirBnb (www.airbnb.com) sau hoteluri (Hello Hotels, The Embassy Nord, Sir Hotel, Vila 11, Joe Hostel, Andy Inn Hotel etc).

Vă recomand să salvați numerele de telefon în baza cărora ați intrat în contact cu medicul dumneavoastră curant (numărul managerului de pacienți, eventual numărul personal al medicului). De asemenea, vă recomand să memorati numărul spitalului (0213193051 și interiorul dorit pentru secția pe care vă internați. Interiorul pentru Ambulator Neurochirurgie – 7241, interiorul pentru Secția Neurochirurgie – 2504).

Toate substanțele dezinfectante din cadrul spitalului sunt supuse unor teste riguroase înainte de utilizare. Există însă o serie de recomandări suplimentare care pot duce la reducerea ratei de infectare.

  1. Faceți dus înainte să ajungeți la spital, precum și ÎN FIECARE ZI pe perioada spitalizării (ideal în spital cu șampon de grad chirurgical). Nu pot sublinia suficient cât de important este dușul zilnic! Dacă nu este vorba despre o urgență în care fiecare minut contează, nu acceptați sub nicio formă să intrați într-o operație fără să fi făcut duș pe tot corpul (cap, urechi, în spatele urechilor, zone intime, spate etc). În cazul în care aveți deficite neurologice care vă îngreunează menținerea igienei, puteți ruga personalul auxiliar să vă ajute. Nu există niciun motiv pentru care să se renunțe la igiena personală!
  2. Spălați-vă pe mâini înainte de masă și după folosirea toaletei. Evitați să atingeți cu mâinile spălate clanța/ușa toaletei. Puteți folosi pentru aceasta un șervețel pe care îl veți arunca ulterior.
  3. Rugați vizitatorii să se spele pe mâini și să folosească gelul igienizant la intrarea și ieșirea din salon.
  4. Rugați-vă colegii de salon să respecte igiena în cazul în care observați comportamente deficitare.
  5. Rugați politicos personalul medical să se spele pe mâini înainte să atingă un pacient. Dacă sunt 5 pacienți în salon, este necesar să se spele pe mâini de minim 5 ori.
  6. Păstrați-vă spațiul personal curat și în ordine. Solicitați zilnic schimbarea așternuturilor personale și faceți dus înainte să vă așezați pe ele.
  7. Anunțați infirmiera/asistența dacă există zone unde se poate insista în privința curățeniei. Sănătatea dumneavoastră este mai presus de orice.
  8. Nu vă atingeți plaga/branulele/cateterele/sondele/drenajele sau orice alt instrument care vine în contact cu mediul intern al corpului dumneavoastră fără să vă fi spălat pe mâini în prealabil (uneori sunt necesare mănuși nesterile iar alteori mănușile sterile sunt obligatorii).

Dacă vă prezențați la spital în regim ambulator (nu rămâneți internați peste noapte în spital), nu este necesar să vă prezențați cu alte articole vestimentare în afara hainelor “de stradă”.

În eventualitatea în care este necesară o internare fizică, întrucât spitalul nu poate oferi articole vestimentare tuturor pacienților, vă rugăm să veniți cu haine personale: vezi “Cu ce bagaj vin la spital?”.


Anumite proceduri pot implica îmbrăcăminte particulară sau dezbrăcarea, cu sau fără lenjerie intimă. Vedeți mai multe detalii în “Igiena intimă”.

Florile pot îmbunătăți starea de spirit a unui pacient și în special a unei paciente. Recomand însă ca cei internați să primească maxim un buchet de flori (în apă sau în ghiveci), ca acesta să fie de dimensiuni mici sau medii și să nu emane niciun miros (sub nicio formă crini/trandafiri parfumați/orhidee etc). De asemenea, există o serie de reguli de politețe în contextul culturii noastre: florile să fie în număr impar, să nu vină sub formă de coroane, să fie evitate pe cât posbil garoafele etc.

Anumite proceduri pot necesita aborduri venoase în regiunea inghinală sau dezbrăcarea completă a pacientului. Cărțile de semiologie recomandă dintotdeauna medicilor indiferent de specialitate ca examenul clinic al pacientului să se efectueze numai după dezbrăcarea acestuia. Astfel, vă rugăm ca înainte de prezentarea la spital să luați în considerare o igienă intimă atentă (epilarea inghinală/axilară prealabilă rămâne la latitudinea pacientului/pacientei).

Intervențiile neurochirurgicale în sfera capului pot împiedica de multe ori vopsirea părului pe perioade de până la 2 luni postoperator. De aceea recomand celor ce obișnuiesc să își vopsească părul să o facă cu până la 3-7 zile înainte de internare. Vopsirea imediat înainte de internare (fără ca părul să beneficieze de 2-3 spălări după vopsire) poate duce la contaminarea cu vopsea a cicatricii sau a lenjeriei de pat.

Nu există farmacii private disponibile în cadrul Spitalului Universitar de Urgență Militar Central Bucureșți, însă în imediată proximitate a acestuia există o suită întreagă de astfel de facilități: Farmacia Basarab Farmamed (la ieșirea spre Dinicu Golescu), Farmacia Catena (la ieșirea spre Calea Plevnei), farmacia HelpNet (în benzinăria MOL) etc.

Pacienții beneficiază de hrană pe durata spitalizării, conform regulamentelor naționale și interne. În anumite situații, pacienții doresc personalizarea meselor, moment în care este necesară suplimentarea acestora din surse proprii. Există un frigider în cadrul secției destinat pacienților pentru a-și conserva alimentele perisabile. Nu întotdeauna aparținătorii pot beneficia de hrană zilnică, motiv pentru care vor trebui să ia acest lucru în considerare când se prezintă la spital alături de cei dragi.

Este extrem de important să vă prezențați la spital cu un tabel clar cu medicamentele pe care le luați periodic (doze, mod de administrare, cantități, bilete de externare sau recomandări etc) precum și cu medicamentele în sine, întrucât spitalul poate uneori să nu dispună de un stoc variat de medicamente, sau internarea pe anumite secții să nu permită eliberarea anumitor medicamente (ex: medicația sferei psihiatrice sau oncologice se eliberează pe baza unor rețete speciale ce nu sunt disponibile în secțiile de Neurochirurgie).

Fumatul este strict interzis în cadrul Spitalului Universitar de Urgență Militar Central Bucureșți conform directivelor naționale și internaționale. Pentru mai multe detalii în această privință vă recomand însă să consultați personalul mediu de pe secție. De asemenea, pentru pacienții fumători care vor necesita imobilizari prelungite, poate fi recomandată administrarea de plasturi cu eliberare transcutană de nicotină (ex. Nicorette), care le-ar putea îmbunătăți starea de spirit.

Parcarea autovehiculelor personale nu este permisă în incinta Spitalului Universitar de Urgență Militar Central Bucureșți. Există însă posibilitatea relativ limitată de parcare pe străzile adiacente spitalului (Bd. Dinicu Golescu, str. Institutul Medico-Militar, str. Haricleea Darclee etc). Vă rog să acordați o atenție sporită parcărilor cu plată și îndeplinirea îndatoririlor legale în situația în care accesați o astfel de posibilitate, pentru a evita supriza unei amenzi sau a ridicării/blocării autovehiculului.

În cadrul spitalului, toți pacienții sunt tratați în mod egal, indiferent de statut, clasă socială sau educație. Nu există opțiuni pentru pacienți “incognito”. În eventualitatea în care există motive pentru izolarea unui pacient, există o serie de rezerve destinate izolării (infecții cu germeni particulari, privare de libertate și escortă armată etc), însă aceasta se va realiza strict din considerente obiective, nu la solicitarea pacientului.

Legea Drepturilor Pacientului nr. 46/2003 cu modificările și completările ulterioare reprezintă baza legală a îngrijirii pacientului. Vă recomand cu căldură să citiți legea, oricât de dificil poate părea un asemenea gest.

Secția beneficiază de un seif unde pacienții pot să își depoziteze bunurile de valoare. Vă recomand să limitați însă resursele materiale cu care vă prezențați la spital. În cazul în care sunteți nevoit să veniți la spital cu valori, consultați personalul medical în privința depozitării acestora.

Deși în societatea actuală persoanele din comunitatea LGBTQ+ încă întâlnesc obstacole în a fi acceptate, în cadrul Spitalului Universitar de Urgență Militar Central toți pacienții sunt tratați egal de către personalul medical și auxiliar, indiferent de rasă, etnie, gen etc.

În imediată apropiere (pe o rază de 100m) a spitalului se întâlnesc farmacii (Catena, str Plevnei), restaurante (Griviței Pub, calea Griviței; o multitudine de locații cu mâncare sau cafea la pachet), mijloace de transport în comun (Gara de Nord, stații de autobuz – 123,163,178,182,282; Metrou M1, M4; stație de taxi în Calea Plevnei; benzinării (Petrom – Splaiul Independenței, OMV – Calea Griviței, MOL – Bd. Dinicu Golescu, hoteluri Hello Hotels, The Embassy Nord, Șir Hotel, Vila 11, Joe Hostel, Andy Inn Hotel, etc); bănci (Banca Transilvania – Dinicu Golescu, Raiffeisen Bank și ING Bank – Calea Griviței, BRD – str. Gheorghe Duca).

Este foarte important să stabiliți cu medicul dvs. sau cu persoana cu care ați stabilit programarea unde și la ce oră să vă prezențați la spital. Spitalul prezintă o serie de clădiri separate, întinse pe o suprafață relativ mare, așa că este esențial să aflați locul precis, să puteți fi la timp la consult/internare, distanța înte clădiri putând necesita uneori chiar și 10 minute.

Spitalul Universitar de Urgență Militar Central funcționează în regim public, așa că este necesar să fiți asigurat la sistemul de stat de asigurări de sănătate și să puteți face oricând dovada acestui lucru. În aceste condiții, îngrijirea dumneavoastră va fi suportată în totalitate * de sistemul de asigurări * (la internare se plătește o co-plată în valoare de 10 lei, iar medicamentele prescrise acasă nu sunt întotdeauna compensate integral).

Odată ajunși la spital:

Fiecare pacient trebuie să beneficieze atât de un plan de tratament pe termen scurt cât și de unul pe termen lung, fie că acestea includ doar monitorizarea activă. Discutați cu medicul dumneavoastră cum vede dumnealui vindecarea dumneavoastră și care este planul atât pe termen scurt cât și pe termen lung.

Angajații din cadrul S.U.U.M.C. se străduiesc în fiecare zi să ofere cea mai bună îngrijire pacienților, însă rareori sunt supuși agresiunilor fizice sau psihice, hărțuirii fizice sau sexuale ori pur și simplu unui limbaj obscen sau discriminator, lipsit de respect.

Există astfel o serie de inițiative care să împiedice agresiunile împotriva personalului angajat, printre care amintim paza militarizată și monitorizarea video. Personalul angajat agresat va raporta însă organelor de control abilitate agresiunile, iar investigația se va face de către acestea, în mod independent, urmând că agresorul să respecte rigorile legale. Consider că agresarea personalului medical sau a pacienților nu este acceptabilă în niciun moment, indiferent de motiv.

La externare se vor oferi pacienților și formulare de satisfacție, anonime, în baza cărora se evaluează comportamentul personalului medical. De asemenea, în cazul în care este necesar, pacientul poate opta pentru depunerea unei plângeri scrise împotriva personalului medical, urmând ca acestea să fie investigate de către organele de control competente.

Consumul de cafea poate fi benefic în special în context postoperator, motiv pentru care vă recomand să discutați acest aspect cu medicul curant. Deși până în urmă cu câțiva ani se contraindica absolut consumul de cafea după operațiile pe creier, unii medici au ajuns la concluzia că în cazuri selecționate, acesta poate fi benefic pacientului.
Consumul de alcool și droguri pe perioada spitalizării este complet interzis.

      Fumatul este strict interzis în cadrul Spitalului Universitar de Urgență Militar Central Bucureșți conform directivelor naționale și internaționale. Pentru mai multe detalii în această privință vă recomand însă să consultați personalul mediu de pe secție. De asemenea, pentru pacienții fumători care vor necesita imobilizări prelungite, poate fi recomandată administrarea de plasturi cu eliberare transcutană de nicotină (ex. Nicorette), care le-ar putea îmbunătăți starea de spirit.

În proximitatea spitalului există o serie de bănci și ATM-uri: Banca Transilvania – pe Bd. Dinicu Golescu, Raiffeisen Bank și ING Bank – pe Calea Griviței, BRD – pe str. Gheorghe Duca. Nu există bancomate/ATM-uri la momentul actual în spital.

În fiecare rezervă există un buton de apelare a personalului medical în caz de urgență.

Personalul prezent este calificat în managementul pacienților non-comunicativi. Chiar și așa însă, în anumite cazuri este necesară prezența unui aparținător. Este important să discutați aceste aspecte cu medicul curant încă de la programarea internării.

Aveți dreptul să fiți tot timpul informat asupra riscurilor deciziilor medicale. Vi se vor explica procedurile medicale în detaliu atât din punctul de vedere al beneficiilor, cât și al riscurilor și veți semna că ați luat la cunoștință. În situații de urgență, când beneficiul unei intervenții depășește riscurile, în situația în care dumneavoastră sunteți în incapacitatea de a semna, iar familia nu este disponibilă, se poate întruni, conform legii, un consiliu medical care decide necesitatea intervenției medicale în urgență.

În situația spitalizării de zi, învoirile nu sunt necesare întrucât pacientul este liber după încheierea investigațiilor. În situația spitalizărilor continue, pacientul va rămâne internat în spital pe toată perioada stipulată în documentele medicale. Învoirile în astfel de situații sunt excepționale.

Este important să înștiințați medicul curant în situația în care aveți placă dentară, ochelari sau proteze auditive. Păstrarea acestora în condiții de siguranță vă revine dumneavoastră, cu excepția transferului în blocul operator/secția de Terapie Intensivă, când acestea se vor preda personalului medical și vor fi restituite la întoarcerea dumneavoastră în salon.

Disponibilitatea electronică a documentelor medicale nu este pe deplin reglementată de legislația în vigoare. Există posibilitatea ca o parte semnificativă a investigațiilor dumneavoastră să nu fie disponibilă în format electonic.

În fiecare zi se efectuează cel puțin două vizite din partea personalului medical la fiecare pacient. În situația unui pacient ce poate comunica sau beneficiază de însoțitor, se vor discuta la patul bolnavului evoluția și planul pe termen scurt, iar în cazuri excepționale (intervenții chirurgicale sau solicitări din partea familiei) aceste detalii se vor discuta în mod particular și cu familia. În situația pacienților non-comunicativi, se va ține legătura telefonică cu medicul curant, zilnic, în situația în care aparținătorii nu însoțesc bolnavul.

Personalul medical este pregătit în cazul incendiilor ce pot apărea în situații excepționale în spital. Secția de Neurochirurgie a Spitalului Clinic de Urgență Militar Central a fost renovată recent, punând accent suplimentar pe siguranța pacientului. Totuși, în eventualitatea extrem de puțin probabilă a unui incendiu, vă rugăm să vă păstrați calmul și să urmăți instrucțiunile personalului medical. Există locuri special amenajate pentru adunare în caz de incendiu în curtea spitalului. Este indicat ca la internare să vă interesați care sunt circuitele de evacuare în caz de incendiu.

Fiecare bolnav beneficiază de mese conform recomandărilor medicului curant. Este indicat ca pacientul să nu consume alimente sau băuturi de niciun fel (nici măcar apă) cu minim 6 ore înaintea unei intervenții chirurgicale. Introducerea de băuturi alcoolice în incinta spitalului este strict interzisă conform reglementărilor legale în vigoare. Pentru mici cumpărături există un complex de magazine în imediată apropiere a spitalului, precum și o serie de automate pe holuri.

Nu există rețea Wi-Fi disponibilă pacienților în cadrul spitalului.

Secția de neurochirurgie beneficiază de rezerve renovate în vara anului 2021 și aduse la standardele europene de îngrijire a pacientului. Rezervele sunt cu număr variabil de paturi, existând atât rezerve cu un pat, destinate pacienților critici, cât și rezerve cu până la 6 paturi. În fiecare rezervă se acceptă doar pacienți de același gen, cu excepția situațiilor în care pacienții solicită rezerve mixte (spre exemplu, o internare soț-soție într-o rezervă de 2 paturi).

Fiecare pacient beneficiază de o brățară de ientificare la internare, pe care vor fi trecute datele esențiale: Nume, prenume, vârstă, secție, diagnostic principal.

Înțelegem că o internare în spital poate fi un eveniment dificil pentru dumneavoastră, motiv pentru care vă punem la dispoziție, în situația în care considerați că este necesar, sprijin psihologic din partea unui personal specializat.

O decizie chirurgicală este o acțiune importantă și dorim să vă includem atât pe dumneavoastră cât și membrii familiei în orice decizie care se ia, explicându-vă în detaliu atât indicația operatorie, pașii și beneficiile, cât și riscurile intervenției. Vă amintim însă că în situațiile excepționale în care viața dumneavoastră este în pericol și din varii motive nu aveți capacitatea de a decide ce este mai bine pentru dumneavoastră, iar familia nu este disponibilă pentru consimțământ, se poate întruni un consiliu medical ce are că rol identificarea celei mai bune soluții chirurgicale pentru dumneavoastră. Membrii acestui consiliu sunt întotdeauna medici cu drept de liberă practică și experiență vastă în tratarea pacienților aflați în situații dificile. Ne asigurăm astfel că identificăm cea mai bună opțiune de tratament, așa încât să puteți trece ușor peste încercările dificile ale vieții.

În eventualitatea în care se identifică obiecte pe care le-ați uitat în spital, acestea se vor păstra pe secție până la recuperarea lor. Vă reamintim însă că este strict datoria dumneavoastră să vă asigurați bunurile personale.

Este extrem de important să aduceți la cunoștință medicului medicația personală și istoricul dumneavoastră medical complet. De asemenea, vă rugăm să veniți la spital cu o listă scrisă a medicației dumneavoastră împreună cu medicamentele dumneavoastră, în cazul situațiilor rare în care spitalul nu vă poate pune la dispoziție medicația. În mod uzual, spitalul vă poate oferi medicația prescrisă de medicii dumneavoastră, însă în anumite situații (medicamente rare, stocuri limitate, consum intens în perioade de criză etc) acest lucru nu este posibil. 

În afară situațiilor contraindicate de medicul dumneavoastră (repaus la pat postoperator, imobilizare în caz de fractură etc), vă recomand să nu omiteți plimbările, chiar și scurte, fie în aer liber fie pe holul secției. Kinetoterapeuții noștri vă stau la dispoziție cu indicații clare legate de tipul de mișcare/efort care vă este permis și vă recomand să urmați întocmai sfaturile acestora.

Intervențiile chirurgicale sunt grevate de riscuri. În momentul în care ceva neașteptat sau nedorit se întâmplă, vom avea grijă să vă informăm atât pe dumneavoastră în calitate de pacient, cât și familia. Mai mult, ne vom cere scuze pentru cele întâmplate și vom încerca să găsim soluții și planuri de tratament pe viitor.

Spitalul Universitar de Urgență Militar Central dispune de suprafețe bogate de vegetație, pe unde vă puteți plimba în siguranță. Totuși, vă recomand să citiți capitolul “Activitate fizică” pentru a înțelege mai bine ce limitări aveți.

Pe perioada internării, pacienții pot discuta cu medicul curant planul de tratament în detaliu, precum și rezultatele investigațiilor la care sunt supuși. Rezultatele investigațiilor vor fi trecute (uneori detaliat, alteori strict ca și concluzii) în biletul de externare (v. “Documente medicale”). Dacă însă pacienții sau aparținătorii doresc o copie a dosarului medical (în scop juridic, informativ etc), se va depune o cerere a solicitării la Registratura spitalului, urmând ca o copie a dosarului să vi se elibereze în termen legal de 30 de zile.

Personalul medical vă va evalua periodic posibilitatea de a vă ridica sau de a merge. În situația în care mobilizarea se face cu dificultate și există un risc semnificativ de a cădea, este important să solicități sprijin colegilor chiar și pentru deplasările scurte (de exemplu, până la toaletă). Pentru protecția dumneavoastră există însă balustrade în lateralele patului, care împiedică accidentările pe perioada în care sunt ridicate.

Prevenția escarelor reprezintă un deziderat în ce privește îngrijirea pacientului imobilizat la pat. Aceasta implică pe lângă utilizarea saltelei antiescare, întoarcerea pacientului (la 1-2 ore, 24 din 24, 7 din 7 zile), analizarea cu grijă a pielii, exerciții fizice, masaj, spălare frecventă și înlocuirea scutecului atunci unde este cazul, îngrijire respiratorie, kinetoterapie etc.

Vom încerca pe cât posibil să vă respectăm intimitatea, chiar și în cadrul rezervelor cu pacienți multipli. Dacă aveți cerințe speciale ce pot fi îndeplinite cu ușurință, vă rugăm să discutați deschis cu personalul medical disponibil. Vă reamintim însă că în cadrul spitalului tratăm pacienții indiferent de gen, vârstă, etnie etc, sănătatea primând în fața tuturor celorlalte principii. Astfel, vă rugăm să înțelegeți că uneori, un act medical corect (de exemplu, examenul clinic/neurologic) se efectuează cu pacientul dezbrăcat complet. În eventualitatea în care sunteți reticent(ă) în privința necesității acestui lucru, discutați deschis cu medicul currant, iar acesta va solicita prezența, pe durata întregului examen, a unui al doilea examinator, independent și obiectiv, de același gen cu dumneavoastră, pentru a înlătura orice îndoială în privința corectitudinii actului medical. Este de asemenea dreptul dumneavoastră să refuzați orice act medical cu care nu sunteți de acord semnând asumarea riscurilor, însă în eventualitatea în care aceste solicitări împiedică medicul curant să vă ofere îngrijirea adecvată, se vor lua în considerare măsurile necesare (de exemplu, schimbarea metodelor de tratament, schimbarea medicului curant, externare la cerere etc).

Datele dumneavoastră medicale sunt păstrate cu strictețe sub relația de confidențialitate medic-pacient. Este foarte important însă să anunțați medicul dumenavoastră curant care sunt aparținătorii cărora le poate da detalii medicale, în special în cazul în care sunteți o persoană publică. Este necesar însă să aveți cel puțin o persoană de contact, care să poată lua decizii medicale în numele dumneavoastră și care să fie permanent la curent cu starea dumneavoastră de sănătate.

Știm că mediul spitalicesc nu poate oferi confortul de acasă, însă ne așteptăm și ca dumneavoastră să vă calibrati așteptările ca atare. Totuși, înainte de a părăși spitalul vă rugăm să completați corect formularele anonime de feedback și să le depozitați în cutia special destinată acestora. Doar în felul acesta putem îmbunătăți experiența pacienților noștri. Vă asigurăm că citim cu interes fiecare apreciere și fiecare critică și încercăm de fiecare dată să ne depășim pe noi pentru un act medical mai bun.

În eventualitatea în care sunteți internat pe perioada sesiunilor de vot (locale, parlamentare, prezidențiale etc), vă rugăm să anunțați personalul medical în privința intenției dumneavoastră de a vota. Vi se vor pune la dispoziție urne mobile pentru a vă exercită dreptul garantat de Constituție.

Pe perioada internării în spital, având în vedere că Spitalul Universitar de Urgență Militar Central reprezintă unitate militară a Ministerului Apărării Naționale, va aducem la cunoștință faptul că înregistrările audio/video și pozele sunt strict interzise în perimetrul unității

Vi se permite accesul cu telefonul mobil personal, însă vă amintim că personalul medical nu este răspunzător de bunurile dumneavoastră personale.

Spitalul Universitar de Urgență Militar Central reprezintă, așa cum este stipulat chiar în nume, un spital universitar în care își desfășoară activitatea atât medici rezidenți cât și studenți în cadrul facultăților de medicină sau asistenți medicali, ori voluntari cu pregătire de bază în medicină. Vă rugăm să acceptăți faptul că fără activitatea didactică nu se poate realiza o continuitate în rândul cadrelor medicale. Ne asigurăm zilnic că personalul medical să fie corect instruit înainte să vă supună unor manevre, iar în cazul în care acestea se întâmplă de către personal fără drept de liberă practică să fiți înștiințat de acest lucru, iar respectivii să fie urmăriți îndeaproape de personal cu drept de liberă practică sau chiar îndrumători/coordonatori de rezidențiat. De asemenea, includerea dumneavoastră în studii clinice fie pe perioada spitalizării, fie ulterior internării se poate face doar cu acceptul dumneavoastră, iar orice utilizare a datelor dumneavoastră, chiar și anonimizate, se va face doar cu acceptul dumneavoastră. Reiterăm ideea de mai sus, prin care medicina nu poate avansa decât prin cercetare și educație, motiv pentru care v-am fi recunoscători dacă ați accepta implicarea dumneavoastră în studii clinice acolo unde situația o impune.

Fiecare rezervă este dotată cu un televizor ce beneficiază de asemenea și de funcție radio.

Este necesar ca la internare să solicitați personalului medical programul de vizită, întrucât acesta poate varia în funcție de o serie de factori: secția pe care sunteți internat, statusul epidemiologic din spital sau din rândul populației etc. Puteți obține această informație de la medicul curant sau prin apelarea centralei (0213193051 – centrală)

Din păcate, nu există un serviciu de spălare a articolelor vestimentare personale. Articolele vestimentare oferite de către spital vor fi returnate/spălate în cadrul spalatoriei.

Spitalul Universitar de Urgență Militar Central Bucureșți beneficiază de pază personală militarizată 24/7, precum și personal disponibil non-stop pe perioada spitalizării dumneavoastră. Ne dorim să vă simțiți în siguranță în cadrul spitalului.

Personalul medical care vă tratează (medical, mediu sau auxiliar) are obligația să se prezinte în fața dumneavoastră sau să poarte ecusonul pentru a putea fi recunoscut facil. Deși de cele mai multe ori ne prezentăm verbal la prima interacțiune fără să ni se solicite, în anumite situații nu realizăm că am sărit peste acest detaliu cheie. Ne bucurăm dacă ne întrebați cum ne numim și dacă stați puțin de vorbă cu noi, întrucât apucăm să ne cunoaștem și să ne apropiem mai bine. Chiar și un mic sprijin de genul acesta poate face o diferența semnificativă în felul în care apreciați îngrijirea pe care v-o oferim.

La externare și acasă:

Este absolut esențial să citiți documentele aferente externării înainte de părăsirea spitalului și să solicitați explicații suplimentare unde nu ați înțeles ceva. Sub nicio formă nu plecați din spital fără să citiți complet biletul de externare și rețeta, acestea trebuind să fie scrise clar, eventual la calculator. Odată ajunși acasă, este foarte dificil pentru medic să își amintească atât cazul cât și documentele medicale pe de rost. Din nou, insist: citiți-vă documentele aferente externării și cereți explicații! Mai mult, verificați să fi primit toate documentele internărilor anterioare (dacă le-ați lăsat personalului medical) precum și copii ale investigațiilor imagistice (CT/RMN), întrucât pot fi esențiale îngrijirii dumneavoastră pe termen lung.

Am amintit deja locația farmaciilor din preajma spitalului în capitolul “11. Farmacii lângă/în spital”. Este important, în special în cazul în care sunteți din provincie, să stabiliți disponibilitatea tratamentului dumneavoastră, întrucât de multe ori în farmaciile din provincie nu sunt disponibile o serie de tratamente (ex: Hidrocortizon comprimate, DermoTis Spray etc). Asigurați-vă că la externare aveți o sursă de unde vă puteți procura astfel de tratamente, pentru a nu le întrerupe din cauza aprovizionării deficitare în orașul dumneavoastră.

Asigurați-vă la externare că ați primit toate certificatele medicale/scrisorile/rapoartele necesare (de exemplu, rapoarte speciale eliberate de firmele de asigurări private, rapoarte pentru comisiile județene de expertiză a capacității de muncă etc)

Asigurați-vă înainte de plecare că ați stabilit contactul pe care urmează să îl aveți cu medicul curant – număr de telefon de serviciu, email, număr de telefon de spital, ce faceți în caz de urgență, când vă întoarceți la control (ar trebui să fie notat în biletul de externare) etc.

O copie a documentelor medicale trebuie să ajungă neapărat și la medicul dvs. de familie, pentru a fi anexate dosarului dumneavoastră personal. Vă rugăm să comunicați medicului de familie datele de contact ale medicului curant, în eventualitatea în care dorește să solicite informații medicale suplimentare sau sfaturi pentru îngrijirea dvs optimă.

Există o stație de taxi în Calea Plevnei, în față spitalului, iar taxiurile tip Uber/Bolt etc. pot staționa perioade scurte în apropierea spitalului. Numere de telefon de taxi – 0219665 (Pelicanul), 0219477 (Speed Taxi), 0219494 (Taxi 2000), 0219474 (Taxi As) etc. Menționam că Spitalul Militar nu are contract de colaborare cu nicio firmă de taxiuri. Pentru un plus de transparență, vă recomand personal să optați pentru aplicațiile de taxi sau ride sharing (CleverTaxi, SpeedTaxi, Uber, Bolt, FreeNow etc)

Este esențial să obțineți la externare copii ale investigațiilor imagistice (CT/IRM etc), în special ale investigațiilor iradiante (de exemplu, CT). Solicitați în mod expres o copie în format electronic (CD, link etc) pentru a putea fi prezentată medicilor care vă vor urmări pe termen lung, pentru a evita repetarea investigațiilor, în special a celor iradiante.